Чи є автомобільний компресор обов’язковим аксесуаром для автомобіліста — єдиної думки немає. Більшість автолюбів, які періодично тільки підкачують шини, можуть обійтися й без нього. Але для того, хто дійсно багато їздить, це обов’язкове обладнання. Також автокомпресор може стати чудовим подарунком будь-якому автомобілісту.
Типи компресорів
Усі автомобільні компресори можна розділити за принципом дії на поршневі та мембранні. І ті, й інші мають свої плюси та мінуси. У продажу здебільшого представлені поршневі моделі.
У поршневому компресорі повітря стискається завдяки зворотно-поступальним рухам поршня, сполученого з кривошипом. Сам кривошип приводиться в дію електродвигуном постійного струму через редуктор. Перевагою цієї схеми є висока продуктивність і здатність забезпечити більший тиск, як порівняти з мембранними. Але є важливий нюанс — продуктивність у такому разі залежить від об’єму циліндра, а чим більший циліндр, тим важчий і габаритніший сам пристрій.
Крім того, поршневі компресори можуть помітно нагріватися під час роботи.
Щоб уникнути перегрівання механізму, рекомендується робити перерву, якщо тривалість роботи через певні причини перевищила 15-20 хвилин — в інструкції зазвичай вказується максимальний цикл роботи.
У мембранному компресорі повітря нагнітає мембрана, виготовлена з гуми або іншого еластичного матеріалу. У такому пристрої практично немає деталей, що труться, за винятком підшипників. Тому заведено вважати, що компресори цього типу рідше виходять із ладу. Однак продуктивність мембранних моделей падає в морозну погоду, оскільки на холоді гума втрачає еластичність.
У мембранних компресорів є обмеження тиску, зазвичай не більш як чотири атмосфери. Але здебільшого цього цілком достатньо, тиск у шинах сучасних автомобілів за умовами експлуатації рідко перевищує три атмосфери. Винятком можуть бути тільки вантажівки та важкі позашляховики.
Характеристики
Основними робочими характеристиками автомобільного компресора є продуктивність і максимальний робочий тиск. Крім того, пристрої для автомобілістів можуть мати різні джерела живлення.
Продуктивність компресора вимірюється в літрах за хвилину. Чим вище це значення, тим швидше компресор накачає шину. Показника 30-40 л/хв вистачить, щоб компресор накачав колесо 15 діаметра за дві-три хвилини. Але, якщо у вас позашляховик, то такої продуктивності може забракнути. У такому разі краще придбати компресор із продуктивністю 50-70 л/хв.
Максимальний тиск найчастіше не перевищує десяти атмосфер для поршневого компресора та чотирьох для мембранного. Цифра, зазначена в паспорті, не завжди точно відповідає реальному значенню. У деяких специфікаціях можна прочитати, що компресор видає тиск 300 фунтів на дюйм, що дорівнює приблизно 20 Атм — такого значення в портативного автомобільного компресора не може бути в принципі.
Тип живлення. Автомобільні компресори можна під’єднувати або до 12 В розетки в салоні автомобіля, або безпосередньо до акумуляторної батареї. Потужні моделі з високим споживанням струму під’єднуються тільки до акумулятора й обладнуються затискачами типу «крокодил». Трапляються також акумуляторні моделі, батарея яких заряджається від побутової мережі 220 В, і її повного заряду вистачає, щоб із нуля накачати два-три колеса середнього розміру.
Критерії якості
Важливо, щоб компресор мав повітряний фільтр. В іншому разі у сполучення поршень-циліндр потрапляє пил, внаслідок чого згодом механізм зношується, і продуктивність компресора падає. Також варто звернути увагу на матеріал, з якого виготовлений поршень. В ідеалі він має бути виготовлений із високоміцної легованої сталі та добре відполірований. На практиці це не завжди так, і для економії циліндр може бути виготовлений з оцинкованої сталі або зі сплаву на основі алюмінію.
Більшість компресорів обладнані манометрами, які розрізняються як за заявленим класом точності, так і загалом за своєю здатністю адекватно вимірювати тиск. Якщо показання приладу викликають сумніви, можна звірити його показання з показаннями стаціонарного манометра на СТО з вищим класом точності.
Цифровий манометр зручніший, ніж стрілковий. Стрілка аналогового манометра зазвичай коливається під час роботи компресора, що ускладнює контроль рівня тиску. Цифровий манометр позбавлений цієї вади.
Додаткові можливості
Однією з додаткових функцій сучасних компресорів є можливість програмувати електронний манометр на певний тиск (система «Автостоп»), після досягнення якого компресор автоматично вимикається.
В автокомпресора може бути така функція, як відкачування повітря. Вона стане у пригоді, наприклад, якщо потрібно швидко згорнути та скласти надувний човен. У низці моделей є клапан для випускання тиску. У поршневих компресорах також може бути термореле, що захищає пристрій від перегрівання.
Якщо до комплекту входить набір перехідників (штуцерів), то використовувати такий компресор можна не тільки за прямим призначенням, але й для накачування інших виробів: гумових човнів, м’ячів, надувних басейнів і тому подібного.
Деякі моделі (переважно акумуляторні) обладнуються сигнальними ліхтарями. Якщо виставити такий компресор на дорозі, він може сигналізувати про аварійну зупинку.
Вибираючи компресор, варто також звернути увагу на такі нюанси:
Кабель живлення має бути доволі довгим, бажано не менш як три метри, щоб можна було дотягнутися до будь-якого з коліс.
Штуцер може бути як нарізним, так і швидкознімним. Латунні (бронзові) штуцери зручніші тим, що не схильні до корозії.
Корпуси компресорів дедалі частіше виготовляють із пластику. Він легший, але все ж поступається металевим за довговічністю й удароміцністю.
Зображення взято з джерел: unsplash.com, pixabay.com