ru
ua
ru
ua

Як вибрати фарбопульт

Якщо вам необхідно пофарбувати велику кількість будь-яких деталей або пофарбувати щось масштабне (будинок, паркан) — без фарбопульта не обійтися. Це пристосування відрізняється тим, що фарба на поверхню лягає тонким, ідеально рівним шаром. Водночас витрата лакофарбових матеріалів виходить переважно меншою, ніж за умови традиційного фарбування пензлем.

Фарбопульт сьогодні є одним з основних фарбувальних інструментів в автомобілебудуванні. Також за минулі сто з гаком років із моменту своєї появи він міцно увійшов в арсенал малярів-аматорів та професіоналів, колосально полегшивши і прискоривши їх роботу.

Усі представлені на вітчизняному ринку фарбопульти поділяються на електричні і пневматичні. До останньої категорії належать як моделі, що вимагають застосування компресора, так і ручні — суто механічні.

Принцип роботи фарбопульта

В основі дії фарбопульта будь-якої конструкції лежить один і той же принцип: створити з рідкого лакофарбового матеріалу аерозоль (суспензія найдрібніших крапельок фарби в повітрі) і нанести її на поверхню. З огляду на це, у кожному фарбопульті є розпорошувальна головка із соплом (дюзою), регулювальні клапани подавання повітря і фарби, спусковий гачок увімкнення-вимкнення. Досить часто до цього списку додається манометр для контролю тиску.

  1. У пневматичному фарбопульті аерозоль створюється за допомогою потоку стисненого повітря, що розбиває фарбу на дрібні частки (унаслідок цього виходить так званий фарбувальний факел).
  2. В електричному фарбопульті фарба розбивається спеціальною пружною мембраною (приводиться в рух звичайним шатунним механізмом), після чого суспензія видувається назовні вбудованим насосом.

Як користуватися фарбопультом

Ручний пневматичний фарбопульт

Ручному пневматичному фарбопульту, попри його примітивність, властива непогана продуктивність. Він з успіхом використовується малярами для фарбування більших грубих поверхонь (зокрема — на будівництві). За умови належної вправності за годину роботи за допомогою ручного фарбопульта можна забарвити майже 200 квадратних метрів поверхні.

Такий фарбопульт є резервуаром із насосом і вихідним шлангом, на якому кріпиться розпилювач. У резервуар заливається фарба й закачується повітря (ручним насосом). У процесі роботи тиск у резервуарі падає, тому повітря доводиться регулярно підкачувати.

До переваг можна віднести невисоку вартість, повну незалежність від електрики, украй низькі вимоги до використовуваного фарбувального складу (може наносити навіть грубі вапняні розчини). Щоб сопло у такому разі не забилося, на шлангу, по якому з ємності виходить фарба, має бути встановлена найпростіша сіточка-фільтр.

Вади — якість забарвлення робочої поверхні порівняно низька, необхідне ручне підкачування повітря, витрата фарбувального матеріалу є високою.

Особливих хитрощів у конструкції й експлуатації ручного фарбопульта немає, тому далі в статті мова за замовчуванням буде йти тільки про електричні фарбопульти та пневматичні фарбопульти, обладнані компресором.

Вам може бути цікаво

Як вибрати компресор

Пневматичні фарбопульти з компресором

У модельному ряду пневматичних фарбопультів із компресором представлені найбільш потужні моделі, що мають високу продуктивність. Розрізняють три основних типи залежно від робочого тиску й обʼєму повітря, що витрачається. Позначаються вони як HP, HVLP і LVLP.

Справедливості заради зазначимо, що на сучасному ринку представлені й гібридні варіанти, що поєднують у собі певні риси своїх трьох попередників, але всі вони є неосновними.

HP — система високого тиску

Система високого тиску

Найбільш стара й невибаглива система з використанням компресора. Позначається абревіатурою HP (від англійського High Pressure — «високий тиск»). Через те, що тиск повітря на вході в малярний пістолет і виході з нього залишається практично незмінним, називається також «прямою» системою.

Для нормальної роботи вимагає тиску 3-4 атмосфери, але повітря водночас витрачається порівняно небагато, потужний компресор тут не потрібен. Це й сьогодні залишається дуже важливим моментом.

За відгуками майстрів, до безумовних плюсів HP можна віднести те, що високий тиск повітря перетворює фарбу на найбільш високоякісну аерозольну суспензію — факел виходить однорідний і широкий, фарба лягає на поверхню тонким щільним шаром. Якість пофарбованої поверхні виходить чудовою, фарбування проходить швидко. Ще одним позитивним моментом є невисока (щодо інших пневматичних систем) вартість фарбопультів HP.

До мінусів системи належить те, що при її використанні на фарбованій поверхні залишається тільки невелика частина розпилюваної фарби. Вилітаючи із сопла під високим тиском, її частки частково розпорошуються в повітрі (створюючи своєрідний «туман», який поступово осідає на землю), а частково — на високій швидкості відскакують від поверхні, не затримуючись на ній. Унаслідок цього коефіцієнт перенесення (він показує, яка частина розпорошеного лакофарбового матеріалу залишилася на поверхні, що фарбується) у HP становить приблизно 35 %.

При всіх перевагах фарбопульта високого тиску втрата фарби в нього за сучасними мірками дуже велика.

Крім цього, фарба, що вилітає із сопла на високій швидкості, створює повітряні завихрення, що активно осаджують на поверхню, що фарбується, пил, дрібні волокна та ін. Якщо йдеться про фарбування автомобіля, то після застигання фарби, таку поверхню доводиться додатково шліфувати й полірувати.

HVLP — система низького тиску і великого обʼєму

Система HVLP (High Volume, Low Pressure — «великий обʼєм, низький тиск») була розроблена «мимохіть», під тиском посилених екологічних законів. Після внесення помітних змін у конструкцію повітряної головки й повітропроводів, тиск на вході в малярний пістолет було знижено до 2 атмосфер, а на виході становив лише 0,7 атмосфери. Завдяки цьому швидкість найдрібніших частинок фарби, що вилітають із сопла, виявилася багаторазово знижена: вони більше не відскакували від оброблюваної поверхні й не перетворювалися масово у повислий у повітрі «туман».

Економія фарби (проти HP) збільшилася приблизно на 30 % (точний показник залежить від конкретних умов роботи). В умовах стабільної дорожнечі автоемалей і якісних лакофарбових матеріалів цей чинник має велике значення. Також на малому тиску фарба вже не захоплює смітинки з повітря, тобто забруднення поверхні сміттям тут мінімальне.

Коефіцієнт перенесення в HVLP збільшився практично вдвічі — до 65-70 %. Але цей безумовний плюс створив і певну проблему — при високому показнику перенесення фарби на поверхню, її шар легко зробити занадто товстим. Це призводить до виникнення патьоків або так званої «шагрені» (на СТО її ще називають «апельсиновою кіркою», «лимоном»). Щоб уникнути цього, потрібно жорстко дотримуватися інструкцій, складених виробником такої моделі фарбопульта.

Також робота HVLP сильно залежить від стабільності потоку повітря, що нагнітається (перепади тиску відразу ж позначаються на якості фарбування).

У цій системи найвищі вимоги до мінімальної потужності компресора та діаметра повітряного шланга. На повітропроводах HVLP доводиться використовувати додаткові повітряні фільтри.

Потрібно зауважити, що дистанція якісного фарбування в HVLP дуже мала — приблизно 12-15 см. Це створює помітні проблеми з фарбуванням поверхні у важкодоступних місцях.

Система низького тиску

LVLP — система низького тиску й малого об’єму

Є останньою розробкою в цій галузі. Поєднує в собі переваги попередніх версій, одночасно нівелюючи їхні вади. Позначається абревіатурою LVLP (Low Volume, Low Pressure — «низький тиск, низький обсяг»).

У системі LVLP тиск повітря на виході з пістолета становить від 0,7 до 1,2 атмосфери. Це дає змогу домогтися гарного розпилення фарби навіть при малій витраті повітря.

Системі низького тиску й малого обʼєму притаманний найвищий коефіцієнт перенесення (близько 75-85 %). Для неї характерна невелика витрата стисненого повітря, їй властива висока невибагливість (вона досить байдужа до перепадів тиску повітря).

Відстань до поверхні, щофарбується, у LVLP зросла в середньому до 15-20 см. Якість нанесення фарби дуже висока, без патьоків.

До недоліків фарбопультів LVLP можна віднести найбільш високу вартість.

Електричні фарбопульти

Середні за потужністю, але досить економні за витратами фарби апарати. До них не потрібно докуповувати компресор і шланги, вони працюють від побутової електромережі або акумулятора. Електричні фарбопульти невибагливі в експлуатації, компактні й дуже зручні в домашньому використанні. Цілком здатні забезпечити високу швидкість фарбування (в деяких моделей до 260 квадратних метрів на годину).

Вага електричного фарбопульта може доходити до 25 кілограмів (у найбільш потужних моделей), але зазвичай він важить набагато менше.

Споживана потужність подібних фарбопультів перебуває в межах 0,06-0,9 кВт. Вартість електричних фарбопультів невисока (проти пневматичних систем із компресором).

Акумуляторні фарбопульти повністю автономні, але час безперервної роботи в них обмежений ємністю батареї. Потужність їх менша, ніж в інструменту, що працює від мережі. Для масштабних робіт акумуляторний краскопульт не підходить (хіба що ви будете використовувати по черзі кілька змінних батарей), але дає змогу працювати в найбільш важкодоступних місцях.

Якість фарбового покриття в електричних фарбопультів трохи нижча, ніж у більшості пневматичних моделей, але його цілком досить для побутових потреб. Вона однаково буде незрівнянно вищою, ніж у пензля або валика.

Фарбоналивний бачок

Подавання лакофарбових матеріалів у фарбувальний (малярський) пістолет проводиться двома способами: у потужних моделей через шланг від ємності з фарбою, у середніх і малих — із компактного фарбоналивного бачка, розташованого на пістолеті.

Купуючи фарбопульт, обов’язково зверніть увагу на розташування бачка: він може розташовуватися як знизу, так і зверху. На якість фарбування його розташування не впливає. Але якщо ви плануєте працювати з в’язкими лакофарбовими матеріалами — краще віддати перевагу верхньому положенню бачка. Щільні рідини набагато охочіше йдуть вниз, а не вгору. До того ж такий фарбопульт під час роботи можна нахиляти — фарба зі склянки буде текти однаково рівно.

Фарбопульт із нижнім розташуванням бачка в процесі роботи нахиляти не рекомендується (інакше замість фарби почне всмоктуватися повітря). Але, з іншого боку, фарбопульт із нижнім розташуванням бачка можна в процесі роботи ставити на будь-яку рівну поверхню (стіл, козли, табурет), що вельми зручно.

Фарбоналивні бачки виготовляють із пластику або металу. Пластикові — прозорі. Вони дають змогу контролювати витрату фарби, але їх важче відмивати після роботи. Металеві легко відмиваються, але не дають можливості поглянути на те, скільки в них залишилося фарби.

Сопло (дюза)

Сопло фарбопульта обов’язково повинно бути виготовлено з металу (нехай навіть це буде не латунь, а м’який алюміній). Від точності роботи сопла безпосередньо залежить якість фарбування й можливість нормального регулювання фарбувального факела. Оптимально, якщо в наборі є кілька сопел різного діаметра для різних видів робіт.

Загальне правило: чим менший отвір у дюзі, тим дрібнішими будуть мікрокрапельки фарби. У разі використанні в’язких матеріалів (рідких шпаклівок, наприклад) його діаметр може доходити до 2 мм. Для акрилових фарб краще брати сопло з отвором 1,4-1,5 мм, акрилових ґрунтів — 1,5-1,7 мм.

Важливі нюанси

  1. Перед купуванням фарбопульта обов’язково визначтеся, що саме з його допомогою ви збираєтеся фарбувати (машину, стіни в будинку, дрібну столярку) і наскільки ідеальним має бути якість фарбування. Це суттєво спростить вибір потрібної моделі.
  2. Якщо ви хочете отримати максимально високу якість фарбування, то не лінуйтеся регулювати форму факела, ступінь відкритості форсунки й подавання повітря. Різні лакофарбові матеріали поводяться під час розпилювання по-різному.
  3. Купуючи пневматичний фарбопульт, особливу увагу зверніть на продуктивність компресора (кількість літрів повітря, що закачується за хвилину). Якщо вона буде меншою, ніж треба, то тиск повітря в системі почне «скакати», а то й зовсім виявиться недостатнім для скільки-небудь нормального фарбування.
  4. Купуючи компресор, урахуйте, що виробник часто вказує на упаковці так звану «вхідну продуктивність», а вам потрібно знати, яка продуктивність «на виході» (вона завжди буде меншою). Інколи різниця показників може бути дворазовою.
  5. Й останнє: якщо ви вирішили придбати найдешевший фарбопульт — будьте поблажливі до результатів. Сміливо розраховуйте на те, що він дуже полегшить вашу працю, але пам’ятайте, що можливості для покращення якості фарбування можна вимагати тільки від максимально якісного (а відповідно — дорогого) устаткування.

Зображення взято з джерел: unsplash.com, pixabay.com

Вам сподобалася стаття?

0