ru
ua

Як обрати проектор

Минули ті часи, коли під словом «проектор» мався на увазі величезний апарат у будці кіномеханіка або крихітна коробочка для перегляду діафільмів у дитячій кімнаті. Сьогодні на цей пристрій можна натрапити скрізь – на бізнес-презентаціях, у школах та інститутах, у розважальних закладах та спорт-барах і навіть у вітальнях щасливих володарів «справжнього» домашнього кінотеатру. Правило «що більше, то краще» у світі відео як і раніше справедливе, й ніщо не вражає сильніше, ніж величезна картинка.

Навіть найплоскіші дисплеї можуть похвалитися діагоналлю максимум до 100 дюймів (і вартістю, яку можна порівняти з ціною пристойної квартири), у той час як навіть для бюджетного проектора 150-200 дюймів – не межа. Але, як і в разі з будь-якою технікою, асортимент пропонованих моделей такий величезний, що обрати відповідний проектор — завдання не з простих. У цьому матеріалі ми постараємося розповісти про основні моменти, на які варто звернути увагу, купуючи проектор.

Сфера застосування

Перше, з чим треба визначитися – це те, для чого вам, власне, потрібен проектор. Великою мірою, є дві категорії цих пристроїв: мультимедійні (для освітніх, інсталяційних та бізнес-цілей) та проектори для домашнього кінотеатру. Безумовно, ніщо не заважає вам запустити кіно на бізнес-проекторі або прокрутити PowerPoint-презентацію на його «кіношному» побратимі, але результат буде далекий від оптимального.

Мультимедійні проектори

Такі пристрої призначені, насамперед, для демонстрації статичного контенту (фото, презентації, графіки) в освітленому приміщенні, для чого потрібні високі показники яскравості. Крім того, важливою є й мобільність апарата, що сприяє швидкому й простому встановленню.

Проектори для домашнього кінотеатру

Цей предмет заздрості багатьох кінолюбів установлюють у кімнаті, де передбачене повне або хоча б часткове затемнення. Основне завдання таких пристроїв – максимально якісне зображення динамічного відеоконтенту, в той час як інші характеристики відходять на другий план.

Вам може бути цікаво

Як вибрати телевізор

Співвідношення сторін

Під цим параметром розуміється співвідношення ширини одержуваного зображення до висоти, або, просто кажучи, формат картинки. За ідеєю, ви можете самі виставити потрібний формат на джерелі зображення, проте роздільна здатність матриці в такому разі не буде використовуватися повністю, що призведе до втрати якості зображення.

Тривалий час для бізнес-проекторів «класичним» було співвідношення 4:3 – воно добре пристосоване для зображення таблиць і графіків завдяки більшій висоті картинки – й таких моделей на ринку досі дуже багато. Однак презентаційні проектори найчастіше працюють у парі з комп’ютером, тому для простоти під’єднання й налаштування краще орієнтуватися на співвідношення сторін під’єднуваного пристрою. З огляду на той факт, що більшість сучасних ноутбуків обладнують екранами зі співвідношенням сторін 16:10 і 16:9, то є сенс усе-таки придбати широкоекранну модель мультимедійного проектора, якщо тільки не передбачається зображення виключно контенту у форматі 4:3 (наприклад, телебачення стандартної роздільної здатності).

У разі з домашнім кінотеатром обирати взагалі не доводиться. Тут панує співвідношення 16:9 – таке саме, як і в усіх плоских дисплеїв. Саме в цьому форматі записано більшість кінострічок і серіалів, тому картинка буде використовувати всю корисну площу матриці/екрана. Є, щоправда, виняток – частина блокбастерів випускається в «ультраширокому» форматі 21:9, і в цьому разі невеликі чорні смуги будуть наявні зверху і знизу навіть на широкоекранному проекторі. Виправити ситуацію можна установленням спеціальних змінних анаморфних лінз, але задоволення це не з дешевих, а вже купівля моторизованих приводів, які автоматично змінюють об’єктив під потрібний контент взагалі належить до розряду екзотики для найбезумніших відеофілів.

Роздільна здатність

Цей параметр визначає кількість пікселів по ширині й висоті, з яких і формується картинка. Що вища роздільна здатність – то детальнішою буде картинка за однакової діагоналі екрана. Як і в разі зі співвідношенням сторін, проектор найчастіше зможе відтворити й сигнал іншої роздільної здатності, вищої або нижчої, але максимальна чіткість буде досягатися тільки в разі використання «рідного» значення. Пам’ятати треба й про те, що чим більша діагональ екрана, на яку проеціюється зображення, тим помітнішими стають самі пікселі, тому чим вища роздільна здатність, тим гладкішою та менш зернистою буде здаватися картинка.

У разі з бізнес-моделями можна ще натрапити на ультрабюджетні варіанти з роздільною здатністю 800х600 крапок (VGA) – такі моделі можна порекомендувати тільки для демонстрації відео стандартної якості або простеньких презентацій із великим текстом.

Проектор для презентацій

Втім, і наступний крок – 1024х768 (SWGA) також застосовується тільки в проекторах формату 4:3 і цілком придатний для виведення графіків і презентацій. «Золотий стандарт» сучасних бізнес-проекторів – 1280х800 крапок (WXGA), на нього й треба орієнтуватися, насамперед, у разі купівлі бюджетного пристрою. З урахуванням співвідношення сторін 16:10, на таких проекторах досить непоганий вигляд має і HD-відео. Якщо питання грошей гостро не стоїть, то ваш вибір – проектор роздільної здатності Full HD (1920х1080) або WUXGA (1920×1200).

У разі з проекторами для домашнього кінотеатру треба також обирати модель із роздільною здатністю не нижче Full HD. Це рідний формат HDTV і дисків Blu-ray, і, виводячи на проектор картинку з цих джерел, ви отримаєте максимально якісне передавання «піксель-у-піксель». Власники тугих гаманців можуть дозволити собі купівлю й 4K-проекторів із роздільною здатністю 3820×2160 крапок (Ultra HD). Такі моделі тільки починають з’являтися на ринку, і хоча з доступністю 4K-відео є серйозні проблеми, все-таки завдяки високій щільності пікселів картинка такого проектора має набагато яскравіший та соковитіший вигляд навіть під час перегляду Full-HD-записів.

Технологія

Як і в разі з плоскими моніторами, де тривалий час «плазма» воювала з РК-панелями, у проекторах використовувалися кілька різних технологій формування картинки. Деякі з них загинули смертю хоробрих у нерівному бою, а з «уцілілих» уваги заслуговують такі:

LCD (Liquid Crystals Display)

Це наймасовіша на сьогодні технологія, яка використовує всім відомі рідкі кристали. У недорогих моделях зазвичай встановлюється одна багатошарова TFT-матриця, кожен піксель якого під впливом керівних елементів створює потрібний базовий колір (червоний, синій або зелений). Світловий потік від лампи, що проходить крізь піксель, і формує окрему точку зображення. За принципом роботи ця технологія практично ідентична до використовуваної в сучасних моніторах, і проектори на її базі цілком придатні для використання в бізнес-цілях.

А справжній прорив у якості картинки LCD-проекторів забезпечила поява технології 3LCD від Epson. У ній використовуються три матриці PSI LCD, кожна з яких керує виведенням одного базового кольору. Унаслідок цього забезпечується яскравіше, барвистіше й соковитіше зображення.

Але є в LCD-технології й вади – не найвища контрастність зображення й ефект «решітки» – видимої поблизу екрана сітки між пікселями (хоча в разі використання Full-HD-проектора й не найбільш гігантської діагоналі вона в око вже практично не впадає). Сьогодні проектори з технологією 3LCD у класі пристроїв для домашнього кінотеатру трапляються найчастіше, завдяки гарному поєднанню ціни та якості картинки.

DLP (Digital Light Processing)

До появи 3LCD-проекторів ця технологія вважалася найякіснішою. Її серцем слугує інтегральна мікросхема DMD (Digital Mirror Device), що випускається компанією Texas Instruments. На своїй поверхні вона містить мільйони крихітних дзеркал, кожне з яких відбиває світло від лампи й відповідає одній світловій точці на екрані.

Втрати світлового потоку водночас мінімальні, та й відстань між мікродзеркалами набагато менша, ніж між пікселями РК-матриці, й унаслідок цього картинка DLP-проектора здається гладкішою (сітка між пікселями не так помітна). Крім того, якщо дзеркало не залучене, то відбиване світло відбивається на світлопоглинач і не потрапляє на екран, що призводить до помітно більшої контрастності картинки (як порівняти з LCD-технологією).

Але оскільки у світі немає нічого ідеального, то й DLP-проектори мають свою ваду. Кольори зображення в них формуються сегментним колесом-світлофільтром, що крутиться, і багато глядачів унаслідок цього помічають так званий «ефект веселки» – переміщаючи погляд по світлих фрагментах картинки, вона розпадається на колірні складники.

Повністю позбутися цього дефекту дали змогу лише тричипові DLP-моделі, де кожним базовим кольором керує своє мікродзеркало, але по кишені вони лише найзаможнішим покупцям, адже їхня ціна починається від $20 000.

LCOS (Liquid Crystals On Silicon)

Нова технологія на ринку проекторів – LCOS (Liquid Crystals On Silicon). Вона являє собою певний гібрид технологій 3LCD і DLP – умовно кажучи, це РК-матриця, приклеєна до дзеркала. Під впливом електричних сигналів рідкі кристали або закривають відбивальну поверхню, або відкриваються, даючи змогу світлу лампи відбиватися від дзеркальної підкладки кристала.

Одна з переваг такого підходу полягає в тому, що потік змушений проходити через РК-матрицю двічі, що дає змогу краще відсікати зайве світло, збільшуючи контрастність. Проектор на базі цієї технології випускають компанії JVC і Sony, називаючи їх D-ILA і SXRD відповідно.

Такі апарати поєднують у собі всі позитивні моменти 3LCD- і DLP-технологій, а з вад мають лише одну (за винятком великої ваги) – високу ціну, що автоматично виключає їх із класу бюджетних пристроїв.

Яскравість

Сила світлового потоку в проекторів вимірюється в люменах за стандартом ANSI. Використовуючи в повністю затемненому приміщенні, цілком досить буде яскравості від 800 люменів, а що вищий цей показник, то кращий вигляд картинка матиме в освітленій кімнаті.

Для бізнес-проекторів, які часто працюють у світлих приміщеннях, потрібен світловий потік 2000-5000 ANSI-люменів. У моделях для домашнього кінотеатру він рідко перевищує 2000 ANSI-люменів – хоча запас яскравості завжди стане в пригоді, якщо ви збираєтеся, наприклад, подивитися трансляцію спортивного матчу вдень із друзями, або якщо ваш проектор підтримує показ 3D-відео (оскільки у 3D-окулярах яскравість картинки падає).

Треба зазначити, що світловий потік у проекторах формується спеціальною газорозрядною метало-галогенною лампою, і це – головний «витратний матеріал» подібних пристроїв. Зазначений термін життя лампи варіюється від 2000 до 5000 годин. З огляду на той факт, що в домашніх умовах проектор рідко працює більш ніж кілька годин на добу (тривалість одного фільму), то легко розрахувати приблизний термін її експлуатації – за умови щоденного використання проектора вистачить мінімум на кілька років. До того ж, ресурс можна продовжити, застосувавши економ-режим, наявний у кожному проекторі. Якщо ви відчуваєте, що яскравість сильно знизилася, лампу треба змінити – щоправда, вартість її становить $100-500 залежно від моделі проектора.

Сьогодні виробники починають застосовувати як джерела світла потужні світлодіоди й навіть лазери, але поки вони забезпечують лише невисоку яскравість (до 1000 ANSI-люменів) і найчастіше застосовуються в портативних проекторах.

На жаль, практика показує, що виробники проекторів часто занадто оптимістично оцінюють показники яскравості своїх проекторів, зазначаючи дані з урахуванням різних оптимізацій, тому не варто віддавати перевагу одній моделі з яскравістю 1800 ANSI-люменів замість іншої з 2200 – по факту, вони можуть світити однаково. Загалом, для домашнього кінотеатру цілком досить 1500 ANSI-люменів, якщо діагональ вашого екрана не перевищує 150 дюймів.

Контрастність

Як і в разі з яскравістю, виробники сьогодні сильно лукавлять і з показником контрастності, проводячи вимірювання абсолютно різними методиками, і, як наслідок, ця характеристика практично не має смислового навантаження – цифри «танцюють» у діапазоні від 1 000:1 до 100 000:1. Тому краще орієнтуватися на технологію, застосовану в проекторі, щоб мати загальне уявлення про те, якою контрастною буде картинка.

Розмір проекції та відстань до екрана

Практично всі сучасні проектори (за винятком найпортативніших) обладнуються зум-об’єктивами зі змінною фокусною відстанню, що змогу міняти розмір проекції, не пересуваючи сам апарат, і в підсумку дає змогу підстроїти картинку під установлений вами екран. Цей параметр явно зазначається в технічних характеристиках – наприклад, проектор зі збільшенням 2,1:1 або 2,1x може збільшити картинку удвічі, порівнюючи з мінімально можливою. Варто, однак, пам’ятати, що яскравість водночас знижується, тому цією функцією треба користуватися обережно. У моделях трохи дорожчих зумувати можна не тільки вручну, але й з пульта ДК – це плюс у разі стаціонарного встановлення проектора, наприклад, під стелею.

Проектор

А найважливіший параметр, що впливає на розмір зображення в конкретній кімнаті, – це проекційне співвідношення. Ця величина характеризує співвідношення дистанції проеціювання до ширини одержуваної сфокусованої картинки й дає змогу дізнатися потрібний розмір екрана або місце встановлення проектора, якщо екран уже обраний.

У звичайних об’єктивах це співвідношення є в межах 1,3-2, у короткофокусних – 0,8-1,3, у довгофокусних – від 2 і вище.

Наприклад, якщо для встановлення екрана обрана стіна з великою шириною, а відстань до неї від протилежної стіни невелика, то потрібне використання короткофокусного проектора, який дасть змогу створити велике зображення на невеликій відстані.

Є безліч онлайн-калькуляторів, що полегшують розрахунок розміру зображення і відстані під конкретні параметри приміщення. Наприклад, чудові інтерактивні помічники можна знайти на сайтах виробників.

Корекція проекції

Об’єктив проектора часто розміщується не по центру корпусу, та й сам апарат не завжди ставлять навпроти центру екрана. Без коригування зображення найчастіше матиме форму трапеції, а не прямокутника. У разі з бізнес-проекторами досить переконатися, що проектор має вбудовану корекцію трапецеїдальних спотворень – вона дає змогу «випрямити» картинку до правильної форми. Це хоч і знижує роздільну здатність (оскільки проектор цифровим способом спотворює картинку), але для бізнес-презентацій цей факт не критичний.

А проекторам для домашнього кінотеатру вкрай рекомендована підтримка функції зсуву лінз по вертикалі й горизонталі, яка фізично переміщає об’єктив – це дасть змогу побудувати правильну проекцію на екрані навіть у разі встановлення проектора не по центру, а на полиці й у кутку кімнати. Водночас роздільна здатність і детальність картинки не страждають, та й сам процес інсталяції помітно спрощується.

Габарити

Розміри й вага проектора більше важливі для мультимедійних апаратів, які заплановано часто використовувати «на виїзді». Багато моделей досить компактні й навіть комплектуються сумками для перевезення. Є також і цілий клас ультрапортативних піко-проекторів практично кишенькових розмірів.

У разі з проекторами для домашнього кінотеатру розмір і вагу апарата треба враховувати, якщо не передбачається стаціонарне встановлення – припустимо, його планують ставити на журнальний столик безпосередньо перед переглядом.

Рівень шуму

Лампа в проекторі виділяє багато тепла, яке відводиться системою охолодження. Рівнем її шуму можна знехтувати у разі з мультимедіа-апаратами, але для домашнього кінотеатру важливо те, як тихо працюватиме пристрій – нікому не хочеться мати під вухом «пилосос», що гуде. У цьому разі оптимальним буде вибір апарата з рівнем шуму менш ніж 30 дБ. Пам’ятайте, що використання економного режиму роботи лампи також знижує й рівень шуму від проектора.

Під’єднання

Для бізнес-проекторів важлива наявність безлічі входів – декількох VGA (D-Sub), HDMI, DVI, композитного RCA, що забезпечить універсальність використання в найрізноманітніших ситуаціях. Також зажаданою виявиться підтримка відтворення фото з USB-входів, а деякі моделі вміють самі виводити на екран і файли Microsoft Office. Взагалі сьогодні серед мультимедійних моделей спостерігається зростання популярності апаратів, з якими можна провести презентацію без участі комп’ютера – за допомогою планшета або навіть власними вбудованими функціями читання форматів. Є й проектори з підтримкою мережевих інтерфейсів, навіть бездротових, але останні рекомендується використовувати лише для відтворення статичного контенту.

У разі з проектором для домашнього кінотеатру достатньою буде наявність HDMI-входу, до того ж бажано, щоб їх було хоча б два. Це дасть змогу одночасно під’єднати, наприклад, телеприставку і відеоплеєр та перемикатися між ними в разі потреби. Для складних інсталяцій потрібна наявність COM-порту і тригера 12 В, через які працюють системи «розумний дім» (наприклад, для автоматичного висунення екрана).

Підсумки

У цій статті представлені лише основні характеристики сучасних проекторів – докладніше вивчення питання може зайняти не один десяток сторінок. Але, беручись до вибору моделі, варто пам’ятати про ще один нюанс – екран, на якому буде відбуватися перегляд, важливий нітрохи не менше, ніж сам проектор. Адже заявлених виробником параметрів яскравості й контрастності можна досягти лише на призначеній для цього поверхні, а не на білій стіні або простирадлі. Тому, купуючи проектор, треба відразу закласти в бюджет вартість екрана. Ціни на них відрізняються не менше, ніж на проектори, і становлять від сотні до декількох тисяч доларів, залежно від діагоналі використовуваного покриття – але це вже тема для окремої статті.