ru
ua

Як вибрати дзеркальний цифровий фотоапарат

Зупинимося докладніше на особливостях дзеркальних камер. І почнемо із найважливішого, мабуть, питання: «А чи потрібен вам такий апарат у принципі?».

«Дзеркалка» або «мильниця»

Відповідь на нього зовсім не така проста, як здається на перший погляд, адже дзеркальні камери — це якраз той випадок, коли «дорожче» далеко не завжди означає «краще». Через низку їхніх особливостей (про які нижче) знімки, зроблені недосвідченим користувачем «дзеркалкою», іноді можуть бути гірші, ніж кадри, отримані професійним фотографом за допомогою свідомо менш якісної аматорської камери. Така ситуація образлива подвійно, якщо врахувати, що вартість дзеркальної камери може в рази перевищувати цінник звичайного цифрового фотоапарата.

Додатково ускладнюють вибір бездзеркальні камери, що спокушають своїми компактними габаритами та прекрасними характеристиками, але цей клас пристроїв ми розглянемо в окремій статті.

Отже, призначене для користувача визначення дзеркальної камери можна сформулювати як: «ідеальний пристрій для творчого і професійного знімання, який в умілих руках забезпечить найвищу якість знімків». Водночас варто уникати й іншої крайності, поширеної в псевдопрофесійних колах, що говорить що «дзеркалка» протипоказана новачкам, яким для початку обов’язково треба потренуватися на «мильниці». Якщо ви твердо маєте намір освоїти мистецтво фотографії (не важливо, у професійних цілях чи як хобі), то логічніше буде починати відразу з «дзеркалки» початкового рівня. Саме вона з перших кроків прищепить правильні навички, допоможе розібратися з впливом параметрів знімання на підсумковий результат і забезпечить запас якості, потрібний для росту вашої майстерності.

Дзеркальний фотоапарат

Вади дзеркальних камер

Здавалося б, які можуть бути вади в апаратів, виготовлених за найсучаснішими на сьогодні технологіями? Ну, найочевидніший із них лежить на поверхні — це висока вартість. Причому, мало того, що ціна навіть моделей початкового рівня починається з 500-700 доларів (ну, а топові апарати коштують не просто в рази, а на порядки більше), так ще й сумарна вартість усіх потрібних для досвідченого фотографа аксесуарів найчастіше перевищує суму, витрачену на саму камеру.

  1. Так, ви не помилилися — на відміну від самодостатніх «мильниць» вашій «дзеркалці» не завадять кілька об’єктивів та світлофільтрів для різних умов знімання, штатив, зовнішній спалах і спеціальна сумка-кофр або рюкзак для зберігання і транспортування всього цього багатства. Ні, можна, звісно, обійтися вбудованим спалахом і комплектним об’єктивом на всі випадки життя, проте сенс таке рішення має лише на початковому етапі навчання. Якщо ж ви втягнетеся, то заздалегідь морально приготуйтеся до неминучих регулярних витрат на черговий спеціалізований об’єктив.
  2. Другий досить несподіваний для багатьох новачків нюанс — «дзеркалки» помітно більші й важчі, ніж звичні «мильниці». Відповідно, вам знадобиться куди більше зусиль, щоб тримати камеру під час тривалої фотосесії (ось тут і стане в пригоді вищезгаданий штатив), та й захопити із собою «дзеркалку» та всі потрібні аксесуари так само просто, як і «мильницю» (кинувши в кишеню піджака або сумки) вже не вийде. Водночас, на ринку стали з’являтися досить мініатюрні дзеркальні камери та дуже компактні об’єктиви до них — «млинці». У такій комплектації камера може конкурувати за габаритами з топовими компактами й бездзеркалками й водночас забезпечувати справжню «дзеркальну» якість.
  3. Третя вада стосується фотознімання з переглядом через екран (режим «LiveView») і відеознімання. Попри те, що більшість дзеркальних камер забезпечують дуже високу якість відеороликів, через свою конструкцію вони досить повільно фокусуються під час безперервної трансляції зображення на екран і відеозапису. Причому в порівнянні не тільки з бездзеркальними камерами, але й із компактними.

Хоча й тут є винятки — дзеркальні камери, у в яких застосовується гібридна система автофокусування (фазові датчики інтегровані безпосередньо в матрицю) або використовується напівпрозоре дзеркало. Ці технології дають змогу нівелювати вищеописану ваду, забезпечивши швидке фокусування в будь-якому режимі.

Переваги дзеркальних камер

переваги дзеркального фотоапарата

На цьому список вад (або, швидше, особливостей) дзеркальних камер закінчується, і починаються суцільні бонуси. Першим із них виступає чудова якість знімків, яке забезпечується завдяки вдосконаленій конструкції камери. Так, набагато більша, ніж у «мильниці», фотоматриця забезпечує високу чутливість, широкий динамічний діапазон, менше шумів на високих значеннях ISO тощо.

Максимально швидке автофокусування (під час перегляду через видошукач) дає змогу фотографувати «на льоту», одним дотиком, а не чекаючи, поки камера нарешті «розбереться у своїх відчуттях».

До того ж, більшість дзеркалок підтримує серійне знімання, за якого одне натискання кнопки спуску закриву призводить до серії знімків зі швидкістю 5-12 кадрів на секунду — вельми корисна можливість для фіксації активних подій (репортаж, спорт, діти, тварини тощо).

Як не дивно, але наступна важлива перевагадзеркальних камер — максимальна зручність знімання — виникає з другої за рахунком вади, згаданої нами в попередньому розділі. Йдеться про порівняно великі габарити корпусу, потрібні для розміщення масивних внутрішніх компонентів такого фотоапарата. Звісно, такий пристрій важче тримати в руках, проте характерна форма корпусу та велика кількість вільного місця на ньому дають змогу реалізувати максимально зручне тримання й оптимальну ергономіку. Взявши до рук «дзеркалку» і витративши якийсь час на вивчення розташування всіх потрібних кнопок і дисків, надалі ви зможете керувати апаратом наосліп — настільки органічно та природно розташовані елементи вибору потрібного режиму знімання, зміни фокусної відстані, навігації в меню тощо.

Змінні об’єктиви

Змінний об'єктив для дзеркального фотоапарату

Універсальність дзеркальних камер, що забезпечується змінними об’єктивами, також належить до їхніх основних переваг. І якщо з «мильницею» ви опиняєтеся заручником використовуваної в ній оптики, то з «дзеркалкою» таких обмежень не буде.

  1. Якщо потрібен знімок, у який потрапить максимальна кількість навколишнього простору — використовуйте ширококутний зум-об’єктив із фокусною відстанню (відстань від передньої лінзи об’єктива до матриці), змінним у діапазоні від 12 до 24 мм.
  2. Якщо знімаєте різноманітні об’єкти, починаючи з портретів і закінчуючи пам’ятками — вам підійде стандартний об’єктив (18-55 мм).
  3. Хочете влаштувати фотополювання на тварин або віддалені об’єкти, до яких не виходить підібратися ближче — ваш вибір телеоб’єктив (від 70 мм і вище).
  4. Бувають також універсальні об’єктиви, що максимально широко покривають запити типового фотографа (наприклад, з величезним діапазоном зміни фокусної відстані 18-300 мм). Однак не треба забувати, що завдяки точнішій відповідності вимогам знімання об’єктиви з фіксованою фокусною відстанню (так звані «фікси») забезпечують вищу якість.

Для новачків також зазначимо, що під час купівлі конкретного фотоапарата ви можете вибрати варіант постачання «body», що містить тільки камеру без об’єктива (знімати таким комплектом неможливо, поки ви не знайдете окремий об’єктив) або ж комплектацію «kit», до якої, крім самої камери (того самого «body»), входить і об’єктив — зазвичай, стандартний «18-55». Робиться це не для економії або обману покупця, а для того, щоб позбавити досвідченого фотографа із солідним парком придбаних об’єктивів від купівлі ще одного аналогічного «в навантаження».

Також нагадаємо, що, зазвичай, дзеркальні фотоапарати обладнані вбудованою системою очищення матриці від пилу, актуальною у разі частої зміни оптики, а деякі апарати, до того ж, мають систему оптичної стабілізації, яка зменшує вплив тремтячих рук на якість знімання. Остання може бути розташована як у самій камері, так і в об’єктиві, тому якщо у вашій камері її немає, то під час купівлі об’єктивів обов’язково уточніть наявність системи стабілізації в них (для камер Canon стабілізовані об’єктиви маркуються індексом IS, для Nikon — VR).

Nikon або Canon

Який дзеркальний фотоапарат вибрати

Процес вибору дзеркальної камери має свої особливості, абсолютно невластиві цій операції для звичайних аматорських апаратів, і в 90% випадків, зводиться до відповіді на питання, винесене в заголовок розділу. Пояснимо, чому.

Обидві компанії є безсумнівними лідерами в сегменті дзеркальних камер, і вагомої переваги в якості знімання в моделей однакового класу немає. Звісно, крім Canon і Nikon, свої дзеркальні камери пропонують і інші компанії, серед яких Sony і Pentax. Камери цих виробників мають свої унікальні особливості, але через невисоку популярність до них досить складно придбати всю потрібну оптику та аксесуари, що в довгостроковій перспективі зводить нанівець переваги системи загалом. Йдемо далі — через грамотну маркетингову політику в кожного з виробників є практично повний аналог пропозиції конкурента в будь-якому класі (від бюджетного до топового) за однакової вартості. Якщо в когось з двох гравців з’являється особлива функція, що може здійснити істотний вплив на вибір, то друга компанія за максимально короткі терміни розробляє свій аналог. Схоже, що ця війна за лідерство не припиниться ніколи, що виразно йде на користь покупцям, оскільки веде до підвищення якості та зниження ціни. Але як же все-таки новачкові вибрати свою першу «дзеркалку»?

На нашу думку, ключовим параметром у такій ситуації є зручність використання, яку можна відчути лише під час реального «тест-драйву». Зайдіть у найближчий фотомагазин, по черзі візьміть у руки фотоапарати обох марок і спробуйте вловити відмінності в їхній ергономіці — одна камера лежить у долоні як влита, всі кнопки та колеса розміщені саме там де треба, а інша так і хоче випасти з рук. Так, практично до будь-якого аспекту можна звикнути згодом, але в умовах мінімальної кількості критеріїв вибору ергономіка має вагоме значення.

Дуже важливо розуміти, що вибір певного бренда здебільшого приковує вас до його продукції назавжди. Процес звикання відбувається за типовою схемою: купівля «дзеркалки» початкового рівня зі стандартним об’єктивом; період початкового освоєння і придбання ще кількох спеціалізованих об’єктивів. Потім відбувається перехід на наступний рівень майстерності, що супроводжується придбанням камери вищого класу, і вибір доступних варіантів обмежується винятково улюбленим брендом, оскільки солідний парк дорогих і якісних об’єктивів сумісний тільки з його камерами. Втім, є тут і позитивний момент, який полягає в тому, що ви можете на свій розсуд використовувати ваші об’єктиви та камери, збираючи оптимальний «конструктор» для потрібних в певний момент умов знімання.

Підсумки

Оскільки цей матеріал насамперед призначений для новачків, ми вирішили позбавити вас надлишку технічної інформації, некритичної під час вибору першої «дзеркалки». Просто визначіться, чи готові ви до переходу у «вищу лігу», вивчіть максимум доступної інформації (наприклад, подивіться наші відеоогляди), відвідайте найближчий фотомагазин для безпосереднього знайомства з камерами, і, нарешті, виберіть «свій» бренд і конкретну модель камери, яка влаштує вас за поєднанням можливостей і вартості.

Вдалої покупки!

Зображення взято з джерел: unsplash.com