Компресор важко назвати предметом першої необхідності. Не так уже й часто трапляються ситуації, коли б міський житель вважав за потрібне мати в себе у квартирі це пристрій. Інша річ, якщо йдеться про дачі, заміський будинок або гараж.
Компресор генерує стиснене повітря, що може надавати дію різним інструментам й механізмам. Попит на компресори в останні роки зростає — все більша кількість електроінструментів вимагають його наявності. Ситуацій, коли без компресора не обійтися, більше, ніж достатньо.
Водночас, вибір компресора — завдання непросте. Насамперед тому, що їхній асортимент великий. Крім того, компресори бувають різними за конструкцією, за принципом дії й за призначенням. Тому перш, ніж обрати відповідну модель, необхідно визначитися, як часто він буде використовуватися, з якою тривалістю і який пристрій буде приводити в дію.
Вам може бути цікаво
Галузь застосування
Діапазон можливостей компресора досить великий. Без нього не обійдеться жодна будівельна бригада або автомайстерня. У 80-90% випадків компресор використовується, коли потрібно рівномірно пофарбувати великі площі — у цьому разі він забезпечує подавання стисненого повітря на пульверизатор або фарбопульт. Компресор потрібний під час продування і прочищення різних трубчастих систем. Це можуть бути ливнівки, вуличні водогони, сантехнічні системи. Але найчастіше це різні системи в автомобілі — паливна або гальмівна система.
Крім того, компресор може забезпечувати роботу різного роду пневмоінструментам. Це можуть бути шліфувальні машини, гайковерти, пневмомолотки, перфоратори тощо. Тут можна заперечити, що електричний інструмент набагато практичніший. Однак бувають у житті ситуації, коли пневматичний інструмент має певні переваги. Насамперед йдеться про випадки, коли роботи потрібно проводити в сирих приміщеннях, де різко зростає ризик ураження електричним струмом. Крім того, пневматичний інструмент не боїться перегріву й пікових навантажень.
Вам може бути цікаво
Типи компресорів
Є кілька варіантів класифікації компресорів. Їх можна ділити за принципом пристрою механізму, за продуктивністю, за призначенням.
Загалом компресори ділять на оливні і безоливні. Обидва ці типи досить серйозно відрізняються за призначенням.
У конструкції оливних компресорів використовується система розбризкування мастила. Завдяки цьому знижується тертя, а, отже, і виділення тепла. Знижується спрацювання деталей і поліпшується герметизація самого насоса.
Водночас, що важливо, не знижується продуктивність. Особливістю таких компресорів є те, що вони ідеально підходять для роботи з пневматичним інструментом, оскільки в повітрі, що подається, містяться мікрочастинки мастила. Воно зменшує ступінь спрацювання пневмоінструмента і знижує рівень його шуму.
Однак такі компресори вимагають регулярного обслуговування. Зокрема, їм необхідна періодична заміна повітряних фільтрів і контроль рівня оливи. Крім того, цей тип компресора неприйнятний, якщо потрібно активувати пульверизатор або фарбопульт, оскільки в такому разі мікрочастинки оливи будуть потрапляти у фарбу.
Якщо йдеться про безоливні компресори, то це не означає, що олива там взагалі не використовується. Вона там є, оскільки необхідне змащення робочих деталей, але водночас олива не має контакту з повітрям, що подається. Пристрої розробляються з таким розрахунком, щоб звести до мінімуму тертя деталей.
Безоливні компресори більш невибагливі в роботі, не потребують настільки частого обслуговування, менш критичні до низьких температур, тому вони — пріоритетний варіант для підкачування шин, продування систем автомобіля, фарбувальних робіт. Крім того, вони в більшості випадків мають меншу вагу й габарити, ніж оливні.
Вам може бути цікаво
Принцип дії
За типом стиснення повітря конструктивних рішень компресорів є безліч.
Поршневі компресори більш поширені, оскільки є найдоступнішими. У таких моделях поршні, які приводяться в дію електродвигуном, стискають повітря й нагнітають його в ресивер. До переваг такої конструкції можна віднести простоту в обслуговуванні, ремонтопридатність, порівняно невисоку вартість. Але конструкція не позбавлена й вад. Це високий рівень шуму й підвищене спрацювання деталей, що труться, які згодом потребуватимуть заміни. Але загалом ресурс таких компресорів становить від декількох тисяч до декількох десятків тисяч годин. За ступенем стиснення вони можуть бути одно-, дво- і багатоступеневими.
Серед поршневих моделей можна виділити так звані коаксіальні компресори (їх ще називають компресорами з прямим приводом). Конструкція коаксіального поршневого компресора схожа на конструкцію звичайного велосипедного насоса. Вона вирізняється компактністю і простотою, а значить і надійністю. Мабуть, єдиний мінус — така система вимагає періодичної перерви в роботі, оскільки досить швидко нагрівається.
Гвинтові компресори шумлять набагато менше, ніж поршневі. У них трохи нижче енерговитрати, при тому, що гвинтові компресори можуть забезпечити більш високі показники тиску. До переваг цього різновиду компресорів відносять високий моторесурс, який може досягати ста тисяч годин і більше. Вони можуть працювати без технічних перерв, але водночас істотно дорожчі та складніші в обслуговуванні, ніж поршневі компресори.
Спіральні компресори генерують стиснене повітря за допомогою двох спіралей. У цього типу компресорів осі роторів розташовані під кутом, а не паралельно, як у гвинтових. Завдяки цьому вони компактніші, але конструкція їхня ще складніша, а відповідно вища і вартість.
Вам може бути цікаво
Інновації
На корпусі сучасного компресора обов’язково встановлений штатний манометр. За допомогою спеціального регулятора оператор «підганяє» тиск під вимоги під’єднаного інструмента. У сучасних моделях ресивер обладнаний автоматикою, яка вимикає двигун після досягнення максимального тиску.
Є спеціальні системи захисту, що можуть істотно збільшити ресурс компресора й запобігти поломкам і дорогому ремонту. Сюди входить, наприклад, система примусового повітряного охолодження двигуна. У разі наявності термостата, двигун компресора вимикається автоматично. Деякі моделі обладнуються електронікою, яка попереджає про великі перепади напруги в мережі й може знеструмити агрегат, якщо коливання напруги перевищать задану критичну величину.
Ключові характеристики
Яким би не було конструктивне рішення компресора, для всіх моделей є одні й ті самі основні технічні характеристики. це:
- Тиск стисненого повітря — вказується в атмосферах, рідше в барах (що приблизно одне й те саме). У побутових компресорів, зазвичай, перебуває в межах від 4 до 12 атмосфер. Зазвичай — 8-10.
- Продуктивність — вимірюється в літрах за хвилину. Для побутових моделей співвідношення 350 л / хв заведено вважати достатнім.
- Потужність первинного силового налаштування — зазвичай, коливається в межах 0,8-2,5 кВт. Більш потужні пристрої можна віднести до професійних.
- Вага — може становити від декількох десятків до сотні з гаком кілограмів. Цей параметр необхідно враховувати під час вибору, оскільки великі маса й габарити компресора істотно знижують його транспортабельність.
- Об’єм ресивера — ресивер-балон для накопичення стисненого повітря, зазвичай, має об’єм до 50 літрів. Професійні моделі обладнують ресивером об’ємом 100 літрів і більше. Чим більший об’єм, тим стабільніший тиск на виході компресора — завдяки запасу повітря в ресивері нівелюються коливання потужності двигуна, викликані перепадами напруги в мережі. Це особливо важливо, якщо йдеться про поршневий компресор.
Зазвичай, для побутових потреб немає потреби купувати компресор продуктивністю понад 350 літрів на хвилину й робочим тиском понад 10 атмосфер. Потужності двигуна 1-1,5 кВт теж за очі вистачить для побутових потреб. Водночас бажано вибирати агрегат із запасом потужності принаймні на 30% вище, ніж споживана потужність навантаження, якщо компресор купується для пневмоінструмента.
Корисно знати
- Продуктивність у закордонних і у вітчизняних компресорів вказується в документації по-різному. Закордонні вказують об’єм повітря, що забирається, а він завжди на 30-40% більший, ніж об’єм повітря на виході. Отже, під час купівлі імпортного компресора є сенс додати 30-40% об’єму до того, який вам реально потрібен.
- Якщо ви припускаєте, що робота має бути тривала, краще зупинити свій вибір на гвинтовому компресорі. Але потрібно пам’ятати, що його не варто часто вмикати й вимикати. Ця система не любить постійної зміни температури компресорного блока.
- Компресори розрізняються й за типом необхідної електромережі. Одні з них призначені на однофазне живлення, інші — на трифазне. Тому важливо розуміти, де компресор буде працювати й до якої мережі під’єднуватись.
- Якщо вам потрібен компресор, орієнтований на тривалу роботу й «незнищенність», (наприклад, для автосервісу або меблевого виробництва), радимо звернути увагу на поршневі компресори з ремінним приводом. Вони більш галасливі й габаритні, ніж коаксіальні, але менше схильні до поломок і мають більший ресурс.
- Якщо йдеться про фарбувальні роботи, то найважливішим показником компресора потрібно вважати стабільність тиску.
Зображення взято з джерел: unsplash.com, pixabay.com