Судячи з того, що ви вирішили прочитати цю статтю або хоча б почати її читати – ви плануєте купівлю велосипеда та не впевнені у виборі. Багато помиляються, думаючи, що це легке завдання – я теж таким був і набив на цьому кілька ґуль. Власне, цей матеріал покликаний позбавити вас неприємних сюрпризів. У всякому разі, теоретично ви будете підковані.
Для початку
Важливо розуміти, що ви зможете однаково добре й з комфортом їздити абсолютно на будь-якому велосипеді, за умови правильного підбирання розміру. Питання в тому, щоб визначити, як і де ви плануєте кататися – це один із головних кроків, що передує купівлі. По-перше, це може сильно звузити коло «підозрюваних» і позбавити непотрібних незручностей під час їзди (наприклад, на шосейному велосипеді пересіченою місцевістю, для якої він просто не призначений). А по-друге, позбавить вас переплат за «фічі», які вам можуть і не знадобитися, як-от амортизована задня підвіска під час переважно спокійної їзди містом.
Якщо ви ще недосвідчений велосипедист або ж взагалі ніколи в житті не каталися, то, найімовірніше, вам найкраще буде почати з простого велосипеда з однією передачею. Так ви зможете виключити труднощі під час перемикання передач і зосередити увагу безпосередньо на їзді, збереженні рівноваги тощо. До того ж такі велосипеди практично не вимагають настроювання й обслуговування.
Частина 1: Різновиди велосипедів
Отже, ви визначили для себе, де і як ви збираєтеся їздити. Тепер розберімо, на якому велосипеді вам буде зручніше це робити.
Гірський велосипед (MTB)
Одне з найпоширеніших і найуніверсальніших сімейств велосипедів – на такому велосипеді можна з однаковою легкістю переміщатися як міськими дорогами, так і поза ними. Однак із самої назви зрозуміло, що основним їхнім призначенням є їзда сильно пересіченою місцевістю, гірськими стежками тощо. Вони мають посилену конструкцію, амортизатори (передній і задній) і широкі покришки з чітко окресленим протектором. Такий велосипед не зможе розвинути велику швидкість на шосе.
За призначенням гірські велосипеди діляться на кілька підвидів:
Даунхіл (англ. Downhill, DH – швидкісний спуск). Велосипеди для швидкісного спуску з гір являє собою двопідвісні моделі з дуже міцними рамами, довгохідними вилками та задніми підвісками з ходом до 200-240 мм. Для моделей цього типу обов’язковим є наявність потужних дискових гальм. Основне завдання таких байків – витримувати навантаження від руху на високих швидкостях складними трасами. Заїзди здійснюються виключно вниз під гору, тому найчастіше є лише одна велика тягова зірка. Пересуватися на такому велосипеді рівною місцевістю або підніматися вгору вкрай незручно. Вага велосипеда досягає двадцяти й більше кілограмів. Складна конструкція рами та високі вимоги до надійності обумовлюють їхню чималу вартість.
Крос-кантрі (англ. Cross-country) – гонки пересіченою місцевістю зі спусками, затяжними підйомами, швидкісними та технічними ділянками. Траса містить як природні, так і штучні перешкоди. Для крос-кантрі зазвичай використовується гірський велосипед із міцною й легкою рамою (з однією або двома підвісками), з контактними педалями, що дають змогу фіксувати ногу велосипедиста, з дисковими або обідними гальмами.
Фрирайд (англ. Free ride – вільна їзда) – стиль катання, що має на увазі під собою їзду на велосипеді складними, іноді штучно спорудженими трасами, які використовують природні та штучні перешкоди. Тут використовуються гірські велосипеди з міцною рамою, передньою й задньою підвісками великого ходу та потужними дисковими гальмами. Траси фрирайду включають подолання стрімких схилів заввишки до десятків метрів, стрибки на високій швидкості, рух вузькими звивистими стежками, прокладеними крутими схилами або містками.
І нарешті, велосипеди “загального призначення” (англ. All-round MTB). Середні за ціною й найпоширеніші гірські велосипеди. Ці моделі призначені для помірно агресивної їзди дорогами і бездоріжжям й підійдуть більшості велолюбителів, що катаються собі на втіху або використовують його як транспортний засіб. Переважно, це хардтейли, які забезпечують порівняно високу посадку, що не навантажує сильно руки. Є моделі як із чоловічими закритими, так і жіночими відкритими рамами. Зазвичай тут передбачена можливість встановлення додаткового обладнання – крила, багажник, підніжка тощо.
Шосейний велосипед
Такий велосипед сконструйований для швидкісної їзди гарними асфальтованими дорогами. Від інших різновидів велосипедів його відрізняє особлива конструкція керма (так звані «баранячі роги»), яка дає змогу змінювати захоплення; низька, розтягнута посадка для поліпшення аеродинаміки; передачі з низькими передавальними відношеннями; легка, але жорстка рама та вузькі покришки високого тиску. Амортизаційні підвіски тут не використовуються через їхню велику вагу та поглинання енергії у разі активного педалювання.
Міський велосипед
Призначений для комфортного та неспішного катання асфальтованими вулицями. Він має високу посадку, що розвантажує руки та дає змогу сидіти прямо, водночас не відчуваючи напруження. Широке сідло також сприяє розслабленню. Такий велосипед вирізняють великі колеса (28”, 622 мм), шини середньої товщини та зазвичай ножні гальма. До комплекту часто входять крила, багажник, різні корисні атрибути та навіть електрообладнання. За ним не доведеться особливо доглядати, оскільки всі найбільш зношувальні механізми заховані всередину. До того ж, виробники часто встановлюють захист ланцюга та захист від потрапляння ніг у колісні спиці. Різновидів міського велосипеда багато, трапляються дивовижні конструкції з колясками для дітей, пристосуваннями для їзди сходами – кому як зручно. Розслаблений, трохи ставний чопер і гламурний круїзер – з тієї ж серії.
BMX
Велосипедний мотокрос або BMX (англ. Bicycle Motocross або Bicycle Moto eXtreme) – одна з дисциплін велосипедного спорту, для якої використовується тип велосипеда під однойменною назвою. Це велосипеди дуже компактних, «дитячих» розмірів, призначені не для їзди, а для виконання різноманітних трюків і перегонів на спеціальних майданчиках зі штучними перешкодами. Для цього він забезпечений 20-дюймовими колесами з 48 спицями, пегами (спеціальні опори на торцях осей коліс), а особливий механізм дає змогу обертати кермо в одному напрямку без перекручування гальмівних тросів.
Частина 2: Конструктивні особливості
Тип і розмір рами
Розрізняють декілька типів велосипедів, що відрізняються між собою за конструкцією:
Ригід (англ. Rigid – «жорсткий») – конструкція такого велосипеда не передбачає амортизації. Застосовується в шосейних, міських і велосипедах BMX.
Хардтейл (англ. Hardtail – «жорсткий хвіст») – особливістю конструкції є амортизаційна передня вилка та жорсткий «хвіст». Застосовується в гірських велосипедах.
Двопідвісковий велосипед (full-suspension) – такий велосипед обладнаний задньою підвіскою й амортизаційною передньою вилкою. Також застосовується в гірських велосипедах для екстремальних дисциплін із підвищеним навантаженням на раму.
Ймовірно, неправильний вибір рами (точніше, її розміру) є найбільш грубою помилкою під час купівлі велосипеда. Розміром рами заведено вважати відстань від осі каретки (осі системи) до кінця підсідельної труби, і воно вимірюється в дюймах (або в сантиметрах – як у більшості німецьких виробників велосипедів).
Розмір рами велосипеда | Літерне позначення | Дюйми | Сантиметри |
Дуже маленький | XS – Xsmall | 14″ | 35,4 |
Маленький | S – Small | 16″ | 40,6 |
Середній | M – Medium | 18″ | 45,7 |
Вище середнього | L – Large | 20″ | 50,8 |
Великий | XL – Xtra Large | 22″ | 55,8 |
Надвеликий | XXL | 24″ | 60,8 |
Оптимальний розмір рами залежно від зросту:
Розміри рами | Зріст |
14″ | 135-155 |
16″ | 150-165 |
18″ | 165-175 |
20″ | 175-185 |
22″ | 185-195 |
24″ | 195-210 і вище |
Варто зазначити, що такий поділ досить умовний, адже геометрія рам у різних виробників може відрізнятися – одні вищі, інші довші тощо.
Гальма – обідні (V-brake) чи дискові?
Забігаючи вперед, хочу сказати, що під час вибору велосипеда потрібно розуміти, що дискові гальма дорожчі, ніж V-brake – це означає, що він «з’їдає» від ціни велосипеда певну суму внаслідок якихось інших компонентів. Іншими словами, за однакової ціни велосипед з обідними гальмами має краще обладнання, ніж велосипед із дисковими. То що ж вибрати? Розглянемо всі їхні плюси та мінуси.
Обідні гальма стискають із двох боків обід велосипедного колеса гальмівними колодками, сповільнюючи його обертання. Стискне зусилля передається за допомогою троса, протягненого від гальмівної ручки, що розміщується на кермі. Обідні гальма типу V-brake (векторні) є на сьогодні найпоширенішим типом гальм на гірських велосипедах початкового та середнього рівнів, завдяки невисокій ціні, простоті у встановленні й обслуговуванні, і водночас досить високій ефективності.
Переваги обідних гальм:
- У зв’язку з тим, що зусилля докладається до обода, невисоке навантаження на спиці та втулку;
- Менше нагріваються, ніж дискові гальма, позаяк площа обода більша, ніж диска, і більша відстань від гальма до осі дає змогу докладати менше зусилля для гальмування;
- Налаштування дуже проста, доступне, її можна робити в польових умовах;
- Маса обідного гальма менша за масу дискового, це важливо в деяких дисциплінах;
- Ціна обідних гальм істотно нижча за ціну дискових.
Огріхи обідних гальм:
- Вода, бруд, сніг, лід, олива, що випадково потрапила, моментально знижують ефективність гальмування. Це призводить до небезпечних ситуацій. Пісок і бруд можуть дуже швидко зіпсувати обід;
- Невелика зміна геометрії колеса призводитиме до зачіпання колодок і постійного пригальмовування;
- Колодки вимагають порівняно частої заміни;
- Неможливість встановлення на багато рам та вилок;
- Протирання обода колеса гальмівними колодками призводить до його прискореної заміни. Цей огріх важливий для гірських та інших екстремальних велосипедів, для міських це несуттєво;
- V-brake можуть мати негативний вплив на раму, розсуваючи пір’я у разі гальмування. Спеціально для таких випадків продаються спеціальні дуги- «підсилювачі» рами. Гідравлічні ж можуть просто відірвати кріплення під час гальмування (в разі встановлення ротора більшого розміру, ніж рекомендовано виробником рами/вилки).
Дискові гальма являють собою комбінацію зі сталевого диска, розміщеного на втулці велосипедного колеса (зазвичай, з лівого боку) і пристрою, який стискає цей диск гальмівними колодками – каліпера. Гальмівне зусилля передається з гальмівної ручки тросом (механічні дискові гальма) або гідролінією (гідравлічні дискові гальма).
Переваги дискових гальм:
- Потужні. Колесо загальмовується швидше та сильніше, ніж з обідними;
- Дискові гальма менше засмічуються під час їзді, оскільки розташовані ближче до центру колеса, їм не особливо заважають бруд і сніг;
- Дають змогу більш плавно регулювати гальмівне зусилля, ніж обідні. Інакше кажучи, мають кращу модуляцію;
- Можна використовувати зі злегка викривленою геометрією колеса, «вісімки» не впливають на роботу гальм;
- Дискові гальма рідко вимагають обслуговування;
- Не зношують обід.
Вади дискових гальм:
- У зв’язку з тим, що навантаження докладається до центру колеса, збільшується навантаження на спиці та втулку, а також на вилку, що тримає колесо;
- Обслуговування дискових гальм набагато складніше, ніж інших різновидів. Для «прокачування» гідравлічних гальм необхідне спецобладнання. Ремонт у польових умовах вимагає великого досвіду, але багато запчастин можна знайти у звичайному автомагазині. Але це належить, переважно, до гідравлічних дискових гальм;
- Дискові гальма важчі, ніж обідні. Це важливо в деяких дисциплінах.
- Ціна вища, ніж в обідних гальм;
- Далеко не всі моделі кращі за гарні V-brake за більшої ціни;
- Потрапляння оливи на диск знижує ефективність гальмування (є методика видалення оливи прожарюванням тривалим гальмуванням);
- Каліпер заднього дискового гальма може заважати встановленню багажника (залежить від геометрії рами, каліпера й багажника).
З огляду на це, можна сказати таке – якщо ви вибираєте недорогий велосипед, то беріть модель з V-brake, але якщо бюджет дає змогу – дискові гальма кращі.
Висновок
Отже, коротко пройдемося списком, який варто тримати в голові під час вибору велосипеда. Для початку вам потрібно визначитися, де та як ви кататиметеся, і зрозуміти, скільки грошей ви можете виділити на велосипед. Зазначу, що рами у велосипедах бюджетного та середнього цінового діапазону зазвичай не відрізняються за якістю. Дорожнеча велосипеда часто зумовлюється деталями, як-от манетки (механізм перемикання передач), перекидання, гальма та інше. Отже, чим дешевший велосипед, тим ці деталі гірші. Чим вони відрізняються і які взагалі бувають, ми розповімо в іншій статті.
Наступним пунктом йде підбирання правильного розміру рами, адже якщо велосипед буде занадто малим або занадто великим, їзда на ньому не буде для вас радісним процесом, а викличе лише дискомфорт, внаслідок чого ви його просто закинете. До цього пункту варто поставитися дуже серйозно.
І нарешті, велосипед має подобатися. Тому перед купівлею подивіться не одну модель, а декілька та виберіть ту, яка подобається більше, за інших рівних. Це як футболка. Якщо вона вам не подобається, то їй судилося постаріти, лежачи в шафі, адже ви її не одягатимете. Упевнений, у всіх такі є.
У висновку хочеться сказати одне – катайтеся в задоволення й не забувайте про безпеку. Пам’ятайте, що велосипедист на дорозі дуже вразливий, чи то просто мушка, що потрапила в око, чи то нахабний водій автомобіля, тому завжди одягайте шолом і захисні окуляри – це необхідний мінімум, який може вберегти вас від серйозних травм.
Удачі на дорогах!